01.03.2019.

Zašto je prikladan unos tekućine iznimno važan za onkološke bolesnike?

Bolesnici koji boluju od tumora, osobito tumora glave i vrata, imaju visok rizik od dehidracije koja može biti uzrokovana samom tumorskom bolesti, ali i različitim načinima liječenja.

Što je dehidracija?

Dehidracija je stanje koje se javlja kad se izgubi više tekućine nego što se unosi u organizam te se tako gubi ravnoteža minerala i elektrolita. Više od 70% ljudskog tijela čini voda. Prikladna količina vode i dobra hidracija nužne su za dobru probavu, izlučivanje toksina i ostalih otpada te održavanje zdrave kože. Ljudsko tijelo gubi vodu znojenjem i mokrenjem, a nadoknađuje ju dok unosimo tekućine i hranu.

Uloga vode u organizmu

Voda ima veoma važnu ulogu u prirodnome mehanizmu rashlađivanja, pomaže apsorpciji hranjivih tvari (bjelančevine, šećeri, vitamini i minerali) i prenosi ih do organa kojima su potrebne. Procesom disanja i znojenja gubimo vodu pa ju valja redovito nadoknađivati.1

Simptomi dehidracije

Prvi simptomi koji upućuju na dehidraciju jesu žeđa, suhoća sluznica, smanjeno izlučivanje mokraće i glavobolja. S napredovanjem dehidracije dolazi do ubrzanja pulsa, pada tlaka te, ako se ne liječi, do šoka. Dostatno konzumiranje tekućine i unos hrane koja sadržava velik udio vode najlakši su načini da se spriječi dehidracija. Unos tekućine osigurava se ponajprije na usta, dok se kod težih stanja primjenjuje intravenska hidracija (ako se peroralnim putem ili s pomoću hranidbenih sonda ne može osigurati dostatan unos).2

Kako nadoknaditi manjak tekućine?

Hidracija (nadoknada tekućine) organizma vrlo je važna za oporavak operiranih i tumorskih bolesnika. Većina voća i povrća dobar je izbor koji će pomoći pri adekvatnoj hidraciji organizma. Konzumiranje lubenica, dinja, jagoda, krastavaca, rajčice i općenito sezonskog voća i povrća savjetuje se radi osiguravanja optimalne hidracije, ali i unosa vitamina i minerala. Unosom fermentiranih mliječnih proizvoda kao što su jogurt i kefir može se zadovoljiti dio potreba za tekućinom, a pritom oni blagotvorno djeluju i na crijevnu mikrobiotu. Voda je najzdravije piće, a tjelesne funkcije kao što su disanje, probava, metabolizam i reguliranje temperature mogu se zbivati jedino uz prisutnost vode. Preporučuje se od 6 do 8 čaša vode na dan, ali nedavna istraživanja pokazala su da bi ta količina trebala biti i veća: 10 čaša za žene i 12 čaša vode na dan za muškarce.3

Zaključak

Prikladan unos tekućine iznimno je važan za ovu osjetljivu skupinu bolesnika. Brojni su načini nadoknade manjka tekućine – ponajprije pijenjem vode kao najzdravijeg pića, ali i konzumacijom svježeg voća i povrća.

  1. Nastavni zavod za javno zdravstvo „Dr. Andrija Štampar“. Važnost pravilnog unosa tekućine za zdravlje. Dostupno na: http://www.stampar.hr/hr/vaznost-pravilnog-unosa-tekucine-za-zdravlje.
  2. Vivanti AP, Campbell KL, Suter MS, Hannan-Jones MT, Hulcombe JA. Contribution of thickened drinks, food and enteral and parenteral fluids to fluid intake in hospitalized patients with dysphagia. J Hum Nutr Diet 2009;22(2):148–55.
  3. Centar zdravlja. Dehidracija: uzroci, simptomi i prevencija. Dostupno na: https://www.centarzdravlja.hr/zdrav-zivot/zdravlje-opcenito/dehidracija-uzroci-simptomi-i-prevencija/?refresh=true.

 

Sljedeće pročitajte

Važnost pravilne prehrane kod bolesnika s tumorima glave i vrata >>